ביקורת ספר: נפילת ענקים

מאת קן פולט

מודן, 2011

378px-נפילת_ענקיםקן פולט ידוע בעיקר בזכות ספרי המתח שכתב, אבל יש לו חיבה יתירה גם לרומנים היסטוריים. ביד אמן שרטט את תהליך בנייתה של קתדרלה באנגליה במאה ה-12, בספרו 'עמודי תבל', על רקע התקופה הסוערת ותהפוכותיה; היטיב לשחזר את אימי המגיפה השחורה באנגליה במאה ה-14 בספרו המונומנטלי 'עולם ללא קץ', שהוא למעשה מעין ספר המשך ל'עמודי תבל'. בספרו הנוכחי, 'נפילת ענקים' הוא מתרכז במלחמה הגדולה, זו שנועדה לשים קץ לכל המלחמות, הלוא היא מלחמת העולם הראשונה, שהולידה גם את אירופה על גבולותיה המלאכותיים וגם את המהפכה הבולשביקית ברוסיה, היא המלחמה ששינתה את פני המפה, את פני העולם, את פני הטכנולוגיה, את פני התודעה האנושית.
פולט לא פוסח על שום היבט הקשור במלחמה, החל באיש הפשוט שנגרר ללחימה ללא קץ, האישה הקטנה שנשארת מאחור וצומחת לתוך תקופתה, וכלה במנהיגים, במניעים הסמויים, במחלוקות הפוליטיות, בכלכלה ובחברה. הוא נוגע בכל נקודות החזית, גרמנים וצרפתים, אנגלים, וולשים ואמריקאים, רוסים ותורכים, מגיע לכל מקום על פני המפה, כולל ולדיווסטוק שמזרח רוסיה והמעורבות האנגלית והאמריקאית בלחימה לצד הרוסים הלבנים נגד הבולשביקים האדומים. שלושה נושאים עיקריים בולטים ברומן: מלחמת העולם הראשונה, המהפכה הבולשביקית והמאבק למען זכות הבחירה לנשים במערב.
כצפוי, ספר שרוצה להקיף את המלחמה הגדולה על כל היבטיה, על נפילת הענקים שהיא גוררת אחריה, חייב להיות רב-היקף. ואכן הספר מחזיק 900 עמודים, שנקראים בנשימה עצורה, ויש להודות, לא כל כך בשל הכתיבה עצמה, אלא בשל המאורעות שהיא מתארת. את החומרים המרתקים סיפקה ההיסטוריה, ופולט מראה אותם דרך זווית הראייה של אנשים מקריים שנקלעו למערבולת: הכורה הוולשי שיצא לחזית ואחותו הצומחת ממעמד של משרתת למועמדת פוליטית לבית הנבחרים; האציל האנגלי שנגלה במערומיו הרגשיים; הרוזן הגרמני המאוהב באצילה אנגליה ונקרע בין רגשותיו האישיים לבין מחוייבותו הלאומית; שני האחים הרוסים, שהאחד נעשה בולשביק קיצוני והשני בורח לאמריקה ונעשה שם נוכל מצוי, ועוד מארג שלם של אנשים, ביניהם דמויות היסטוריות – שכולם מסתחררים בקצב המאורעות והופכים להיות, עם כל העולם – למשהו אחר לחלוטין.
קן פולט הוא לא סופר גדול, אבל הוא יודע לספר סיפור מרתק, וגדולתו בספריו ההיסטוריים היא התחקיר המדוייק וההקפדה על נאמנות לאירועים כפי שהתרחשו. כשהוא עוסק במערכות היחסים בין דמויות גיבוריו, יש לעתים תחושה של כתיבה מאולצת ומלאכותית, אך זה לא פוגע ברצון להמשיך ולקרוא. הספר 'נפילת ענקים' אמור להיות ספר ראשון בטרילוגיה העוסקת במאה העשרים. הוא בהחלט מעורר רצון לחכות לשני החלקים הנוספים, שהאחד בהם אמור לעסוק במלחמת העולם השנייה, והאחר במלחמה הקרה.

השאר תגובה