ביקורת ספר: נסיון חיי: זכרונותיו של אביר מוסלמי בימי מסעי הצלב

מאת אוסאמה אבן מונקד'

חרגול, 2011

נסיון_חיייומנו האישי של אביר מוסלמי, שחי במפנה האלף הראשון והיה עד ושותף למלחמות רבות, שהעיקריות שבהן היו הכיבושים הצלבניים של המזרח הקרוב, לאורך המאה ה-12. קורות חייו של אבן מונקד' יכולים לשמש בתור בסיס לתסריט של סרטי מתח ופעולה רבים, וכך גם כתיבתו העסיסית והאירונית משהו. הקריאה בספר מרתקת ומבדחת, ואפשר לקרוא בו בשטף או לבחור בדרך של קריאה קטועה. בכל מקרה ההנאה מובטחת.

ההכרות שלנו, קוראים ישראלים, עם התקופה הצלבנית בארץ ישראל נובעת בעיקר מהספרות המייצגת את הצד הנוצרי או מספרת את עלילותיו. כאן יש בידינו הזדמנות נדירה להכיר את הצד האחר, הלוחמים המוסלמים, מנקודת המבט הקרובה ביותר לאירועים, מפי הלוחם עצמו, עדות ראייה מכלי ראשון. אבן מונקד' משלב ביומנו תיאורי קרבות, אנקדוטות מחיי היום יום, סיפורים מבדחים, תככים פוליטיים והתרחשויות בחצרי מלכים. בין לבין אנחנו לומדים על הווי החיים, על בגדים, מנהגים, בעלי חיים, מקומות וסיפוריהם ושאר ירקות. בעיקר מעניין לראות את מסכת היחסים בין המוסלמים והנוצרים, שלא תמיד עולה בקנה אחד עם מה שחשבנו שאנחנו יודעים. מתברר שהיו גם יחסי רעות וכבוד בין הצדדים השונים כל כך זה מזה, ולא תמיד היו מהירים להרוג איש את יריבו.

המתרגמת הגדילה לעשות בהביאה כמה נספחים חשובים. ביניהם המרתק מכל הוא המבוא המספר על המחבר, זמנו ומקומו. כשקוראים את תולדות חייו של אבן מונקד', לא נשאר אלא להתפעל. האיש הזה הספיק להחליף מקומות שרות, שליטים, ערים וצבאות יותר מכל אדם אחר בעולם. הוא נדד ממקום למקום, ובכל מקום שירת את המלך המקומי, היה מעורב במלחמות בשערוריות, במזימות ובנקמות, במסעי ציד ובמשתאות. את יומנו כתב במיטב הלשון והסגנון, כי היה משורר וסופר מחונן. נוסף לחיבור זה כתב גם חיבורים נוספים, כולם מתחום הז'אנר הערבי המכונה אַדַבּ, שהיא מצד אחד עוסקת בנימוסים ובהליכות, אבל צידה העיקרי מטרתו לשעשע, לאלף, להקנות השכלה רבגונית וכוללת, והעיקר, אסור לה לשעמם. לכן ספרות זאת נכתבת בדרך כלל בצורת קטעים קצרים. נוסף לכך יש בספר מפתח מפורט, מפה ואיורים בסגנון המיניאטורות הפרסיות. צמוד לטקסט הסיפורי צירפה המתרגמת הערות מחכימות. הספר מעוצב בצורה מושכת את העין, מהודר ומיוחד. אפשר לקרוא בו קריאה שוטפת וליהנות מהסיפורים, ואפשר גם להשתמש בו בתור ספר ללימוד התקופה ולהשכלה נרחבת בנושאים שבו הוא עוסק.

השאר תגובה