אלכסנדר מוקדון בסלוניקי

פסל אלכסנדר מוקדון בסלוניקי

פסל אלכסנדר מוקדון בסלוניקי

מאגדות אלכסנדר

*אלכסנדר, שהתפעל מהפילוסוף החכם והמפורסם דיוגנס (412 – 323 לפנה"ס – פילוסוף יווני מאסכולת הציניקנים באתונה), שאל אותו אם יש משהו שהוא יכול לעשות בשבילו. דיוגנס, שגר בחבית והסתפק במועט,  ענה לו "כן, זוז, אתה מסתיר לי את השמש". אלכסנדר התפעל מאוד מהתשובה, ואמר לאחר מכן "לולא הייתי אלכסנדר, הייתי רוצה להיות דיוגנס".

*אלכסנדר מצא את דיוגנס מתבונן בערימת עצמות אנושיות. לאחר שנשאל מה הוא עושה, השיב דיוגנס: "אני מחפש את עצמות אביך, אך איני מצליח להבדיל בינן לבין עצמותיו של עבד".

 

Alexander visits Diogenes in Corinth

Alexander visits Diogenes in Corinth

סלוניקי

נוסדה בשנת 316 לפני הספירה על ידי כסאנדרוס מלך מוקדון, שקבע בה את בירת הממלכה. סלוניקי נקראה על שם תסלוניקה, אשתו של כסאנדרוס, אחותו של אלכסנדר הגדול. תסלוניקה קיבלה את שמה מאביה, פיליפוס השני, שחזר מניצחון על תסליה, לכן קרא לה בשם המורכב מהמילה תסליה והמילה "ניקה" (ניצחון). במהרה הייתה סלוניקי לנמל החשוב ביותר במוקדון.

מראה כללי של סלוניקי

מראה כללי של סלוניקי

סלוניקי גאה מאוד במורשת פיליפוס ואלכסנדר, ובכל מקום אפשרי מוצגות דמויותיהם. המימצאים החשובים ביותר במוזיאון הארכיאולוגי של סלוניקי הם של האב ובנו. אבל המוצגים החשובים באמת נמצאים באתר הארכיאולוגי ורגינה.

חפירות ארכיאולוגיות בסלוניקי

חפירות ארכיאולוגיות בסלוניקי

ורגינה (Vergina)

האתר הארכיאולוגי ורגינה שוכן בסמוך לעיר ורגינה במחוז מרכז מקדוניה שביוון. העיר יושבת כ-80 ק"מ דרום-מערבית מסלוניקי, בירת מקדוניה היוונית. ורגינה שנקרא בעבר אאיגי, הייתה הבירה הראשונה של ממלכת מוקדון. החפירות במקום החלו כבר בשנת 1861 על ידי משלחת מצרפת, אשר חשפה את שרידיו של ארמון מלכותי. בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20 נערכו חפירות נרחבות באתר והתגלו שרידיה של הבירה המלכותית והנקרופוליס (עיר המתים – אזור הקבורה) עם 300 תלי קבורה, אחדים מתוארכים למאה ה-11 לפסה"נ.

באחד הקברים החשובים במתחם נמצא כיסא כבוד משיש, והוא מתוארך לשנת 340 לפני הספירה ומיוחס לאורודיקי השנייה, אימו של פיליפוס השני. אבל החשוב ביותר בין הקברים שנחשפו הוא הקבר שזוהה בתור קברו של פיליפוס השני.

אתר הקבר התגלה בשנת 1977. בין כל תלי הקברים באזור עמד תל אחד בגובה 13 מ' ובקוטר של 110 מ' (לעומת תלים אחרים בקוטר ממוצע של 20 מ').

שנים רבות קודם לכן ניסו ארכיאולוגים, ובמקביל שודדי קברים, לחדור ולגלות את סוד התל. את החפירות ניהל הארכאולוג מנוליס אנדרוניקוס, פרופסור לארכיאולוגיה קלאסית מאוניברסיטת סלוניקי (שנפטר בשנת 1992). אנדרוניקוס היה משוכנע במשך שנים, עוד בהיותו סטודנט, שהתל הגדול נועד לשמור על קברים מלכותיים. לאחר כשישה שבועות של חפירות, התגלו ארבעה קברים שמורים, ושלושה קברים נוספים התגלו בשנת 1980, ולדעת הארכיאולוגים היוונים, אחד הקברים הוא קברו של פיליפוס השני. הממצאים הרבים שהתגלו באתר, חלקם מזהב, שמורים כיום במוזיאון המקומי שנבנה סמוך לתל.

מלחמות פנימיות בין יורשיו של אלכסנדר הגדול השפיעו על העיר לרעה. כיבוש הממלכה על ידי הרומאים בשנת 168 לפני הספירה הביא לשקיעתה של העיר.

 

הכניסה לאחד הקברים

הכניסה לאחד הקברים

פיליפוס השני

על פיליפוס אמר בנו אלכסנדר (על פי המסורת): "אבוי לי, אבי כבש את כל העולם, לא נשאר לי כלום". לדברי ההיסטוריון הצבאי האמריקני פרופ' ריצ'ארד גבריאל, פיליפוס השני היה אסטרטג גדול יותר מבנו המפורסם. הוא העדיף פתרונות מדיניים והסכמים על פני פתרונות צבאיים: "פיליפוס השני ממקדוניה (382-336 לפסה"נ) איחד את יוון, חיבר את החוקה הפדרלית הראשונה של יוון, ייסד את המדינה הטריטוריאלית הראשונה באירופה, עם מבנה ניהולי ריכוזי. הקים את הצבא הלאומי הראשון, והיה גאון אסטרטגי וטקטי. פיליפוס השני הכשיר את הקרקע, כינס את המשאבים, הגה את החזון האסטרטגי, והשיק את הצבא המודרני הראשון.  בפועלו אפשר את הניצחונות המאוחרים יותר של בנו אלכסנדר".

סופו של המנהיג הגדול לא היה בקרב הרואי. הוא נרצח על ידי אחד ממאהביו בשל קנאה במאהב אחר, בזמן טקס חתונת בתו קליאופטרה. בעת המשתה הגדול שלאחר נישואיה למלך אלכסנדר מאפירוס, התפרץ לאולם שומר ראשו, שהיה מאהבו, ורצח אותו בדקירות פגיון בחזה. לא ברור אם רק אהבה נכזבת שיחקה כאן תפקיד. חוקרים  מניחים שאולימפיאס, אשתו הרביעית, אמו של אלכסנדר הגדול ואמה של הכלה הטרייה, הרגו גם את אשתו אורידיקה ואת ילדיה כדי לפנות את הדרך לאלכסנדר.

רצח פיליפוס השני זכה לאין סוף השערות, בדיקות, מסקנות וויכוחים אקדמיים. חוקרים מודרנים, שנכנסו לקבר עם פתיחתו, טוענים שלא ניתן להגיע למסקנה חד-משמעית.

פיליפוס השני היה  גבר נאה, למרות מעט צליעתו הקלה. ועינו הפגועה ממלחמה. הוא היה ידוע כאוהב נשים, והיה נשוי לפחות לשבע מהן. כמנהיגים וכגברים הלנים מיוחסים, היו לו גם מאהבים גברים. בקברו שהתגלה באתר ורגינה נקברה לידו אשתו האחרונה, שכמנהג הזמן, המקום והתככים, כנראה נרצחה.

 

פיליפוס השני

פיליפוס השני

קבר פיליפוס השני

אורכו של הקבר 9.5 מטר ורוחבו 5.5 מטר, והוא כולל מבואה גדולה ואולם קבורה. חזיתו נראית כמקדש דורי עם דלת שיש מעוטרת. מעל רצועה מעוטרת בסגנון דורי נראים ציורים המתארים שלושה פרשים ושבעה גברים צדים אריה, צבי וחזיר בר. לפי ההשערה אחת מהדמויות היא של פיליפוס השני ואחת אחרת היא של אלכסנדר מוקדון. בתוך אולם הקבורה שוכן ארון קבורה מזהב, משקלו 11 ק"ג ובתוכו כדי זהב עם שרידי המלך והכתר שלו. על מכסה הארון נראית שמש ורגינה, ציור של שמש שלה 16 קרניים. אף שלא ברור אם שמש ורגינה שימשה כסמלה של מוקדון כולה, של פיליפוס השני בלבד או שהייתה בגדר עיטור גרידא, היא אומצה כסמלן של הרפובליקה של מקדוניה ושל מקדוניה היוונית, ושאלת ה"בעלות" עליה אף ניצבה ברקע למתיחות בין הרפובליקה של מקדוניה לבין יוון. עוד נמצאו בקבר כלי נשק של המלך, כלי רחצה ושרידים של מיטת עץ מקושטת בזהב, זכוכית ושנהב. כל הפריטים שנמצאו בקבר מוצגים כיום בתיבות תצוגה שקופות בשטח הפתוח לפני הקבר. במבואה נמצא כד זהב נוסף בתוך ארון קבורה משיש ביחד עם מיטה דומה לזו של פיליפוס, וההשערה היא שהכד כולל את שרידיה של קלאופטרה, אשתו הצעירה של המלך שנרצחה מיד לאחריו.

שמש ורגינה

שמש ורגינה

החפצים שנשמרו בקברו של פיליפוס ראויים לשימושו של מלך. כולם עשויים זהב טהור, מלאכת מחשבת, אי אפשר להתיק את העיניים ממראה תפארת זה. הממצאים מוצגים במוזאון הצמוד למבנה הקבר, וביניהם חרבו של פיליפוס, מגנו, מגני רגליים וצוואר, וגם חפצים של אשתו ונזרי הזהב של שניהם.

פרופ' מנוליס אנדרוניקוס כתב: "אכן, מבט אחד על כל החפצים המלווים את המלכים המקדונים לקבריהם יספיק כדי לאשר שלפנינו היצירות המבריקות ביותר של תרבות המושרשת עמוק במסורת האמנותית הארוכה של העולם היווני…"

 

תיבת הזהב שבה שרידיו של פיליפוס השני ועליה נראית שמש ורגינה

תיבת הזהב שבה שרידיו של פיליפוס השני ועליה נראית שמש ורגינה

קבר אלכסנדר הרביעי

קבר נוסף שנחשף מיוחס לאלכסנדר הרביעי בנו שלאלכסנדר מוקדון (שהיה אלכסנדר השלישי), והוא דומה לקברו של פיליפוס אך ממדיו קטנים יותר. שרידי המת הוטמנו בכד כסף ועוד נמצאו בקבר כלי נשק, אגרטלים ומיטת עץ מעוטרת בזהב ובשנהב. עיטורי המיטה מוקדשים לדיוניסוס, אל היין, הנראה כשהוא מנגן בחליל ולצידו סטיר (יצור מן המיתולוגיה היוונית. הסטירים היו אלי יער ושימשו כבני פמלייתו של האל דיוניסוס. תוארו כבני אדם למחצה, בעלי רגלי תייש וקרניים. נחשבו כבעלי און מיני שקשה לרסנו).

סטיר

סטיר

ארמון המלך ועוד מבנים

המבנה החשוב ביותר שהתגלה בורגינה הוא ארמון המלך. למבנה היו שתיים או שלוש קומות וחצר גדולה שסביבה עמודים בסגנון דורי. בארמון היו מספר חדרים ששימשו לצורכי דת וממשל, ובצידו הצפוני של המבנה שכנה גלריה גדולה שהשקיפה על התיאטרון. התיאטרון נבנה כחלק מהארמון במחצית השנייה של המאה הרביעית לפני הספירה ועוטר ברצפות פסיפס, ציורי קיר ובתבליטים על הריצוף.

צפונית לתיאטרון שוכן מקדש אוקליה שכולל מבנים קטנים מהמאות ה-3 וה-4 לפנה"ס, ושרידי פסלים של משפחת המלוכה המקדונית.

מבנה נוסף הוא ההרואון שנועד להנצחת זכר המלכים המתים, וממנו שרדו רק הבסיס וחלק מהקברים. במבנה ציורי קיר המתארים את חטיפת פרספונה על ידי פלוטו.

ממצאים במוזאון של ורגינה

ממצאים במוזאון של ורגינה

בכניסה למוזאון מוצגות מצבות של מתים "רגילים", הנוגעות ללב בגילופים המעניינים והאנושיים, ובהם גילוף פני האנשים וסצנות מחייהם, ודברי פרדה. כך זכו אזרחים ממקדוניה לשכון בקרבת המלך, לפחות במותם. הארכיאולוג מדגישים שהפנים שגולפו על המצבות הן העתק מדויק של המת, כמו גם הדמויות של אלכסנדר הגדול, וכמובן של אביו פיליפוס השני.

קברו של אלכסנדר הגדול עצמו לא התגלה ונשאר בגדר תעלומה.

בשנת 1996 הוכרז אתר ורגינה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולם.

ממצאים במוזיאון של ורגינה

ממצאים במוזיאון של ורגינה

 

השאר תגובה