רובין הוד – אגדה או מציאות?
בין נוטינגהם על בתי-אסוריה האפורים / לבין שפילד שמפלדתה רוקעו הסכינים / אני / משעין כתף על עץ האלון העתיק, / במרכז המבקרים של יער שרווד, / ומספר שוב, / בפעם המי יודע למה, / את סיפורו של רובין הוד הנצחי. / וסנאי אדום מחזיק כאז / בלוט ברור בין כפותיו, / כאומר: אחוז במה שיש. את השאר – הנח.
כתב: שמואל ברלינסקי
סיפור רובין הוד
על פי העלילה המקובלת, גורש רובין הוד מאדמותיו על ידי שריף נוטינגהאם הנבל. השריף פועל על פי הוראותיו של הנסיך ג'ון, שמלך באנגליה בעת שהותו של ריצ'רד לב הארי במסעות הצלב. ג'ון מנסה לחזק את כיסאו על ידי הריגתם של האצילים הסקסונים. על פי הסיפור רובין נאלץ לברוח ליער שרווד, שם הוא פוגש את האנשים המסתתרים ביער לאחר שגורשו מבתיהם בשל אי יכולתם לשלם את המיסים שהטיל עליהם המלך ג'ון. רובין זוכה באמונים בשל כישורי הירי בחץ וקשת שלו, והופך למנהיג אנשי היער, הנוהגים לשדוד את העשירים החוצים את היער, ונלחמים בשריף המנסה להגן עליהם ולתפוס את אנשי היער. רובין נלחם גם בראשי הכנסייה הקתולית המושחתים וכן בצייד בשם גאי איש גיסבורן, אשר רובין כורת את ראשו. רובין נותן את כספי המסים שגובה השריף לעניים חבורתו של רובין כוללת את: הנזיר טאק, ויל סקרלט, מאץ' בן הטוחן וג'ון הקטן. רובין מתאהב בעלמה מריאן, אשר מספרת לו על תוכניות הנסיך ג'ון להשאיר את המלך ריצ'רד לב הארי בשבי הכופרים, ורובין ואנשיו אוספים כסף להביא לשחרורו של המלך ריצ'רד ולשובו לאנגליה. לאחר שמריאן נתפסת על ידי השריף, רובין יוצא אל הטירה על מנת לשחרר אותה ממנו. חזרתו של המלך ריצ'רד מסיימת את הקרב, ומביאה לנפילתו של השריף.
מקורות
האיזכור הראשון של רובין הוד מופיע בטקסט משנת 1377 של ויליאם לאנגלנד בשם "פיירס החורש" אשר בו הכומר העצלן אומר: "ידועים לי החרוזים המתארים את רובין הוד". איזכור נוסף משנת 1420 מתאר את "ג'ון הקטן ורוביין הודה. בשנת 1439 פנייה לפרלמנט מבקשת הגנה מפני פיירס ונאבלס מאסטון, אשר נוהג כמו רובין הוד ואנשיו. האיזכור ההיסטורי הראשון של רובין הוד מופיע בפיסקה מספר שנכתב על ידי ג'ון פורדון בין השנים 1377 ו-1384 ומתאר את הבסתו של סימון דה מונפורט ובו כתוב: "באותה עת (הכוונה לשנת 1266) מבין אותם אנשים אשר גורשו מאחוזותיהם עלה השודד הידוע רוברט הוד (עם ג'ון הקטן ושותפיהם), אשר מעשיהם הטיפשיים המתוארים בקומדיות, טרגדיות ובלדות, והמושרים על ידי ליצנים ובדרנים, מועדפים לשמיעה מפני כל עלילה אחרת".
גרסה מודפסת של הבלדות המתארות את מעשי רובין הוד החלה להופיע החל מהמאה ה-16. בבלדות אלה תואר רוברט הוד כאדם חופשי (סוחר או חקלאי), ורק לאחר המאה ה-16 מתחילים לתאר אותו כאציל, הרוזן מהנטינגטון, והוא נקרא "רוברט איש לוקסלי" או "רוברט פיטסאות'". בתקופה זו מופיעים לראשונה הסיפורים של קשריו הרומנטיים של רובין הוד עם העלמה מריאן או "מריאון" (בחלק מהאזכורים הראשונים היא נקראת מתילדה), וככל הנראה במחזה צרפתי משנת 1280 בשם "רובין ומריון" – אשר פרט לשמות הדומים אין כל קשר בין שני הסיפורים. בתקופה זו גם הוקדמה העלילה לשנות שלטונו של ריצ'רד לב הארי באנגליה, ומסעו במסע הצלב השלישי. אחת הבלדות המקוריות המתארות את רובין הוד מתייחסות למלך אדוארד. מלכים בשם זה (אדוארד הראשון, אדוארד השני ואדוארד השלישי) מלכו באנגליה בין השנים 1272 ו-1377. במאה ה-19 החלה מקובלת ההנחה שרובין הוד היה אציל סקסוני שנלחם נגד האצילים הנורמנים.
מיקומם של הסיפורים
על פי הגרסאות המודרנית של האגדה, הסיפור מתרחש ביער שרווד, במחוז נוטינגהאמשייר, באנגליה. הבלדות המקוריות מתארות את מקום ההתרחשות בבארנסדייל, אזור שנמצא בין פונטפרקט לבין דונצ'סטר במחוז יורקשייר (כ-75 ק"מ צפונית לשרווד). מיקום זה הולם את שמו של רובין – רובין מלוקסלי, שכן לוקסלי נמצאת בשפילד, אזור בו נמצא היער המלכותי פיק, יער שכונה "המזווה המלכותי", וכן ידוע שבאזור זה התגורר בשנת 1245 איש בשם רוברט איש לוקסלי. כיום מנסים אנשי יורקשייר להשיב את מיקומה של האגדה לאזורם, ושדה התעופה של דונצ'סטר נקרא כיום שדה התעופה רובין הוד דונצ'סטר שפילד. המחלוקת סביב מיקומה של האגדה הינו בעל חשיבות בשל המשמעות התיירותית הרבה שלו, והשפעתו על כלכלת האזורים. אחת האטרקציות העיקריות של מחוז נוטינגהאמשייר הינו האלון הגדול – עץ שעל פי המסורת המקומית התגורר תחתיו רובין הוד.
יער שרווד
היער שהתפרסם בפעם הראשונה בסיפורי רובין הוד מימי הביניים בבריטניה הוא אחד היערות המפורסמים באנגליה, ואתר תיירות יפה ומקובל. היער מציג עצים בני קרוב לאלף שנה, שהמפורסם ביותר בו נקרא "מייג'ור אוק" ("האלון הגדול"), שמסופר עליו כי שם קבע רובין הוד את מפקדתו. אבל הזמן עושה את שלו – האלונים העתיקים של יער שרווד הולכים ונכחדים. כעת יוזמת בריטניה נטיעה של מאות אלונים חדשים, כדי שהיער האגדי של רובין הוד לא יגווע. כל נפילה של אחד מהאלונים העתיקים ביער כמוה כמוות של בן משפחה בשביל אנשים שאכפת להם מיער שרווד. ולמרבה הצער, טרגדיות כאלה מתרחשות בתדירות גוברת והולכת. אם בעבר אבד עץ אחד בשנה בממוצע, היום אובדים כחמישה, ועל פי חשבון מפחיד ששובר את לבם של היערנים, בתוך 50 שנה האוסף הגדול ביותר של אלונים עתיקים שקיים באירופה, רבים מהם בני אלף שנה ויותר, פשוט ייעלם. כשמטיילים ביער נראה כאילו בדרך פלא דבר לא השתנה ביער שרווד באלפי השנים האחרונות. אולם מדובר באשליה. האלונים הגדולים יצאו אמנם כמעט בלא פגע מההוריקן שהביא לקריסתם של מיליוני עצים בדרום אנגליה לפני 20 שנה, אבל רק השנה ארבעה מהם קרסו בסערות של ינואר, שניים הוצתו, ועוד אחד מהם נפל ב-13 באוגוסט ללא כל התראה מוקדמת, בקול נפץ עז. "זה מזעזע כשזה קורה. אני בכיתי על העץ המסוים הזה", אמרה איזי בנטון, שומרת יערות בכירה. "שמנו עין עליו והתכוונו לטפל בו בעדינות, אבל הטבע הקדים אותנו".
תוכנית הצלה, שתזכה למימון בסך 50 מיליון ליש"ט מקרן הלוטו של בריטניה, כוללת נטיעת 250 אלף אלונים על שטח של 1,410 דונם, שיחברו בין קטעי היער ששרדו וייצרו לצדם רצועות חדשות של שטחי מרעה, שחשובים באותה המידה. "זה הלב הפועם של היער", אמר אוסטין בריידי מוועדת היערנות של בריטניה, בעומדו ליד עץ ענק בן 600 שנה, שבו שוכנת מושבת דבורי הבר הקדומה ביותר בבריטניה. "במשך מאות שנים פושטים עלינו כדי להשיג חומרי בנייה לכל הארץ, כולל לקתדרלת לינקולן ולקתדרלת סנט פול בלונדון. עכשיו אנו רוצים משהו בחזרה".
מפות עתיקות שחקרה הארכיאולוגית אורסולה ספנס מראות כי אם היה קיים אי פעם רובין הוד, בתקופת מסעות הצלב, הוא יכול היה לברוח מצדה האחורי של טירת נוטינגהאם אל תוך היער, ולרכוב בצל העצים אפילו עד שפילד, 48 קילומטרים משם. כיום המרחק הגדול ביותר שהיה יכול לרכוב ביער בלי לצאת ממנו הוא 4.8 קילומטר, דרך פני שטח המבותרים בעיירות ובכפרים, בשטחים חקלאיים, בכבישים ובמכרות פחם.
מאז התקופה הוויקטוריאנית האגדות על פורע החוק משכו מיליוני תיירים אל היער. בוב וייט, מאגודת רובין הוד הבינלאומית, איתר אלפי ארגונים ובתי עסק ברחבי העולם הקרויים על שמו. "כולם רואים אותו כסמל לחירות", אמר. אולם מעבר לפיתוי של הקשתים העליזים בירוק, ליער יש חשיבות מדעית בינלאומית. יש בו מגוון עשיר של בעלי חיים, כולל כמה סוגי חיפושיות שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר.
העץ העתיק ביותר שתוארך בוודאות החל לגדול ב-1415. אולם השיטה המקובלת של תיארוך עצים, ספירת הטבעות בגזע, אינה פועלת במקרה של העצים העתיקים באמת, שליבתם חלולה. גילם של אלה מוערך באופן מסורתי על ידי מספר האנשים הדרוש כדי להקיף את הגזע: כדי להקיף את גזעו של "אלון המייג'ור", שבו לפי האגדה התחבא רובין הוד, יש צורך בתריסר זוגות ידיים, וההערכה היא שהוא בן 1,140 שנה.
בנטון אומרת שבעצים הענקים, המכונים "האלונים הווטראנים", יש לטפל בכפפות של משי: כל התערבות, אפילו מתן תמיכה לענפים, או כריתה של תרזות המסיגות את גבולם, כדי שיזכו ליותר אור שמש וחומרים מזינים, עלול לשנות את האקולוגיה העדינה שבזכותה הם ממשיכים לחיות. כמה מהאלונים המפורסמים ביותר נכרתו לפני זמן רב, בהם "אלון העמק הירוק", שבו היה בקע טבעי שהורחב למעבר בצורת קשת ענקית, לאחר שבעליו התערב שהוא מסוגל להעביר כרכרה רתומה לשישה סוסים דרך אחד מעציו האצילים.
אלון המייג'ור, ששרד, נקרא דווקא על שם אדם שלא התעניין במיוחד ברובין הוד. מייג'ור היימן רוק היה קצין צבא בדימוס וארכיאולוג חובב, שחיפש את עקבותיהם של הדרואידים. הוא האמין שהם אחראים לנטיעת רבים מהאלונים כחלק מהטקסים שלהם, והיה הראשון שערך מחקר שיטתי של העצים העתיקים ביותר. אבל למרות שווייט וספנס מסכימים על כך שהיו פורעי חוק ביער, ובוודאי היה גם אציל כלשהו שסביבו התגבשו אגדות רובין הוד, ספנס אומרת שמעולם לא מצאה אף לא סימן קלוש לפעילות דרואידית ביער.
היסטוריה או פנטזיה
מי היה רובין הוד, האם הוא עובדה היסטורית או שמא רק פנטזיה מימי הביניים? מדוע אגדה זו הפכה לאהובה וידועה ברחבי העולם והצליחה לחצות דורות ותקופות? יש היסטוריונים אשר טוענים כי יש הוכחות לכך שרובין הוד אכן חי באנגליה ולעומתם יש את אלה הטוענים שזוהי דמות אגדתית בלבד. אלו הטוענים לקיומו של רובין הוד מנסים להסתמך על מספר סיבות, להלן כמה מהן:
- התיאורים אשר משתמשים בסיפורים לתיאור אורח החיים באנגליה של ימי הביניים מתאימים לתיאורים הקיימים במסמכים היסטוריים בני התקופה.
- קיומם הבלתי מעורער, לדבריהם, של דמויות ומקומות כמו יער שרווד, השריף, הכנסיה המושחתת וריצ'רד לב הארי.
- שמו של רובין הוד מוזכר במסמכים רשמיים ביורקשייר כ-Robetus Hood, משנת 1230 כאשר הוא מוזכר שם כ"נמלט", שלא הגיע לדיוני בית המשפט.
- יש התייחסות לרובין הוד בסיפור שנכתב בשנת 1370 על ידי William Langland שנקרא "Piers Ploughman".
ומצד שני, יש הטוענים כי מדובר רק בפנטזיה ולהלן מספר דוגמאות לדבריהם:
- התנאים המוזכרים בסיפור יכולים היו להתקיים בכל אזור בתקופת ימי הביניים.
- כלי הנשק המפורסם בו השתמש רובין הוד , הקשת Longbow , הגיעה לאנגליה מויילס הרבה אחרי 1250.
- יש מסמכים המזכירים את השם רובין הוד כ-100 שנה אחרי התקופה המדוברת ומאות מיילים צפונה ובמסמכים אלו לא מוזכר היותו פורע חוק.
נראה כי התשובה על קיומו או אי קיומו במציאות אינה בנמצא וכי אין הוכחה חותכת לכאן או לכאן וזאת למרות שהחיפוש אחר התשובות נמשך בקרב חוקרים ואנשי אקדמיה הדבקים במשימה. כך או כך דמותו של רובין הוד היתה ותמשיך להיות סמל והשראה לדורות רבים בנושאי מאבק על הצדק, למאבק של החלש בחזק, מאבק על זכויות האדם וניצחון הטוב על הרע.
פרשנויות מודרניות
רובין הוד הפך לנושא המרכזי בבלדות ואגדות רבות ושימש בעבר ועדיין משמש כדמות המסמלת נכונות למאבק העני והחלש בעשיר והחזק, עמידה על זכויות האזרח מול מוסדות ומשטרים. סיפורי רובין הוד השתנו מתקופה לתקופה בהתאם לצרכים הסוציאליים של אותה תקופה – כך לדוגמה העלמה מריאן הפכה ממעין גבירה לוחמת ביצירות מראשית התקופה הוויקטוריאנית לדמות פסיבית וכנועה בתקופת מאבק הסופרז'יסטיות, ואחר כך, עם עליית זרמים פמיניסטיים הפכה לדמות פעילה הרבה יותר. רובין הוד עצמו, שהיה בסיפורים המקוריים "שודד למען בשר ציד" עם מעשי נדיבות לפרקים, אך ללא מיומנות יוצאת דופן בשימוש בחץ וקשת וללא גישה פוליטית מוגדרת, הפך בסיפורים עכשוויים למעין צ'ה גווארה של ימי הביניים, בעל קשת קטלנית המוביל קבוצה קטנה של מורדים במלחמת גרילה נגד הנסיך ג'ון, השריף מנוטינגהאם וסגנו המרושע גאי מגיסבורן לטובת המדוכאים והמלך ריצ'רד הראשון.
דמותו של רובין הוד קסמה לסופרים, משוררים ובמאים. למשל רובין הוד וחבורתו מככבים ברומן ההיסטורי של וולטר סקוט, "אייבנהו", שם הם מעורבים במאבק של הסקסונים נגד האצילים הכובשים הנורמנים. לנסלין גרין כינס את האגדות לספר בשם "הרפתקאותיו של רובין הוד" בהוצאת זמורה ביתן, 1985. הווארד פייל כינס את האגדות לספר בשם "הרפתקאות רובין הוד", שיצא בהוצאת כתר, 1989.
סיפורי הגבורה של רובין הוד הם סיפורי עם מתובלים בהומור ובשמחת חיים, שנוצרו באנגליה לפני שנים רבות ונמסרו מדור לדור. ישנם היסטוריונים היודעים להוכיח שאכן חי באנגליה אדם בשם זה, ויש הטוענים שזוהי דמות אגדית בלבד. מכל מקום, דמותו של רובין הוד הפכה לסמל של מי שנלחם בחזקים למען החלשים. דמותו ועלילותיו הונצחו בסרטי קולנוע רבים, ובהם סרט מצויר של אולפני וולט דיסני והסרט המשעשע "רובין הוד -גברים בגטקס", של חבורת מונטי פיתון האנגלית וההומור המטורף שלה.
בלדות עתיקות
קטעים מהבלדות הקדומות ביותר, מהמאה ה-15:
אכרים קשי יום ולמודי צער / בואו ללגום עם רובין ביער / ואם רובין הוד נעדר מביתו / עם ג'ון הקטן שתו במקומו.
את אדמותי משכנתי, רובין / עד בוא יום הפדיון / לאב מנזר סנט מרי, איש / עשיר ובעל הון.
ועתה קח זהב וקח אדמות / ברוך שובך סר גאי מרחוק / אין חפצי בזהב ואף לא באדמות / אלא רק בפורע החוק.
קטעים מבלדות מן המאה ה-17:
לרובין הוד הנועז מאה אנשים אמיצים / מוכנים לקריאתו, למודי קשת וחצים / עוטי ירוק כולם, אדומים וכחולים כובעיהם / ולמשמע צליל קרנו כרויות תדיר אזניהם / קשתותיהם מעץ טקסוס, נפלאות בחוזקן / וכל חיציהם מיוחדים באורכם.
העלמה מריאן שמה, כלילת תום ויופי / שכן חייה חיי בתולים ללא דופי / עד אשר לרובין הוד תנשא / עת יחדל מחייו כפורע חוק / וזמן זה, ייתכן, לא יהיה כה רחוק / אם ישוב המלך ריצ'רד לכסא.
קרדיט: ערכים בויקיפדיה