קוריאה – המלך הנאור

המבנה המרכזי בארמון על רקע ההר.

המבנה המרכזי בארמון על רקע ההר.

כשמטיילים בסיאול אין אפשרות שלא להיתקל בארמונות, במקדשים, בפסלים ובמונומנטים שונים, המוקדשים לשושלת האחרונה ששלטה בקוריאה, בית ג'וסאון (Joseon). שושלת זו עלתה לשלטון בשנת 1392 ושרדה כ-500 שנה. פרק הזמן ששרדה ממלכת ג'וסאון נחשב לאחד הארוכים ביותר בהיסטוריה האנושית, והשושלת היא השושלת הקונפוציאנית ששרדה למשך פרק הזמן הארוך ביותר.

מייסדה של השושלת היה הגנרל יי-סיאונג-גייה, שהדיח בהפיכה צבאית את מלכו ויסד שושלת חדשה. הוא נקט בשני צעדים שהבטיחו את שלטון השושלת: העביר את הבירה למקום שהיום שמו סיאול, ואימץ את הפילוסופיה של קונפוציוס בתור תפיסת חיים רשמית ומחייבת בממלכתו.

הכניסה למתחם הארמון

הכניסה למתחם הארמון

מלכי השושלת דאגו לפאר ולשמר את שמם וייחוסם על ידי בניית ארמונות בסיאול. כיום יש חמישה ארמונות בסיאול, כולם מיסודה של שושלת ג'וסאון. חמשת הארמונות שבנו בסיאול מלכי שושלת ג'וסאון, ששלטה בקוריאה בין 1392 ל-1897, נהרסו כמעט לחלוטין במהלך שלטונם של היפנים בעיר. כולם נבנו מחדש לאחר המלחמה ועבודות השיפוץ והשיקום שלהם נמשכות עד עצם היום הזה. כל החמישה שווים מרשימים ושווים ביקור, אבל הארמון המרכזי, הגדול והחשוב שבהם, אם כי אולי לא היפה ביותר מהם, הוא ארמון גיונגבוקגונג  (Gyeongbokgung)

לתר הארמון על רקע העיר

חצר הארמון על רקע העיר

ארמון קיונגבוקגונג

נבנה לראשונה בשנת 1395 על ידי שושלת Joseon הארוכה ששלטה עד 1910, והיה לארמון המרכזי והמפואר ביותר מבין חמשת הארמונות בסיאול. הוא היה בשימוש לסירוגין עד לשנת 1895, אז משפחת המלוכה החליטה לעבור ממנו לאחר שהיפנים התנקשו במלכה Myeongseong. החל משנת 1911 הרס הכיבוש היפני בשיטתיות את כל מבני הארמון פרט לעשרה, והקים על גבי הריסות ההיכל הראשי את מבנה השלטון המרכזי שלו. הכיבוש היפני הסתיים ב-1945, אך רק ב-1989 ממשלת קוריאה החלה בבנייה מחדש של הארמון כסמל לאומי. בשיאו השתרע הארמון הענק הזה על שטח של 410 אלף מ"ר, עם 330 מבנים ו-5.792 חדרים. רק 40% מהמבנים – אולמות טקסים, גשרים, מגדלי שמירה, שערי ענק ובתי מגורים של בני משפחת המלוכה – שוחזרו עד כה, וכולם מרשימים מאוד. העיצוב המסורתי של הגגות, עם ה"כנפיים" בשוליהם, נותן לו גוון מיוחד שלא לדבר על פסלי האריות והדרקונים הממלאים כל פינה. המתחם מלא באגמים ובגנים. הרקע לו הוא הר אחד מחמשת ההרים המסמלים את דרום קוריאה ומופיעים בסמל המלכותי. הסמל המלכותי מייצג את חמשת ההרים, את הארמון, את המים, ואת סמלי היין ויאנג הבאים לידי ביטוי בשמש ובירח (סמלי היין והיאנג מגיעים במקורם מהפילוסופיה הסינית העתיקה והם מתארים את שני הכוחות הקדמונים המנוגדים אך משלימים, המצויים בכל הדברים ביקום. יין: החלק הקר, הנמוך, האיטי, החשוך של התהליך, חיפוש מטה, מקושר עם ירח אפל (החלק שנמצא רחוק מהשמש) ומסמל את האופי או הטבע הנשי ומקושר ללילה. יאנג: החלק החם, הגבוה, המהיר, המואר של התהליך, חיפוש מעלה, מקושר עם החלק הזוהר של שמש ומסמל את אופי או הטבע הגברי. מקושר ליום).

אולם המלך, כס המלך וסמל בית המלוכה

אולם המלך, כס המלך וסמל בית המלוכה

מתחם הארמון מוקף בחומה גבוהה, ובשער הראשי והמפואר עומדים שומרים מחופשים, שעורכים כמה פעמים ביום טקס חילופי משמר. מהשער נכנסים אל תוך רחבת אבן גדולה, עוברים בתוך שער גדול נוסף ומעבר לו מתגלה המבנה הגדול ביותר – האולם המרכזי בו המלך היה עורך פגישות וישיבות ממלכתיות. אפשר להסתובב כמה שעות בין מבני ההנהלה והמגורים ולהתרשם מהארכיטקטורה ומהעיצוב הקוריאני. המוזיאון העממי (Korean Folk Museum) שנמצא בקצה הצפוני של הארמון, הוא ברמה גבוהה מאוד ומציג כלי עבודה שונים, לבוש מסורתי, תיאורים של טקסים שונים וממצאים ארכיאולוגיים.

פינה אחת מני רבות בחצר הארמון

פינה אחת מני רבות בחצר הארמון

המלך הנאור

המלך הבולט ביותר בשושלת ונערץ ביותר על הקוריאנים עד היום הזה היה המלך סג'ונג הגדול. הוא נחשב למלך הטוב ביותר שמלך בהיסטוריה של קוריאה. לאחר מותו קיבל את הכינוי "הגדול" ופניו מעטרים כיום את שטר ה10,000 וון הקוריאני (שזה בערך 10 דולר).

המלך סנג'ון משקיף על הרחוב הראשי של סיאול ולפניו מוצגים כלים מדעיים.

המלך סנג'ון משקיף על הרחוב הראשי של סיאול ולפניו מוצגים כלים מדעיים.

במהלך 32 שנות מלוכתו מיוחסת לו התקדמות טכנולוגית ומדעית, חיזוק הצבא והמצאת כתב ההנגול (Hangeul  האלפבית הקוריאני) בשנת 1443. עד להתפתחות ההנגול הקוריאנים הסתמכו על הכתב הסיני (האנג'ה) בכדי לקרוא ולכתוב. בכתב הסיני כל תו מייצג צליל ולרוב אף מילה או רעיון. לכל סימן בכתב הסיני יכולות להיות משמעויות רבות ומגוונות, ולסימנים רבים יש אף יותר מצורת הגייה אחת בהתאם למשמעות שלהם. ברור שרק שכבה מצומצמת באוכלוסייה, שכבת האליטה, ידעה קרוא וכתוב ומיליונים נותרו בבערות. המלך סג'ונג החליט לשם קץ למצב הזה כי שאף לכך שכל אדם בקוריאה ידע קרוא וכתוב, ולכן המציא אלפבית. מאחר והכתב הסיני מסובך ונתקלו בקשיים בהמרתו לשפה הקוריאנית רק אלה שהיו במעמד הגבוה יכלו להרשות לעצמם לבלות זמן רב בלמידת קרוא וכתוב.

רחוב משולט בקוריאנית

רחוב משולט בקוריאנית

התפתחות ההנגול תרמה לכך שכל אדם יוכל ללמוד קרוא וכתוב בזמן קצר. ההנגול הוא אלפבית פונמי, שאמנם מבוסס על הכתב הסיני המסורתי אבל לעומתו אינו כתב סימנים אלא כולל 14 עיצורים ו-10 תנועות. מבנהו הייחודי של ההנגול מאפשר לכתוב כמעט כל שפה מוכרת כיום באמצעות תוויו. כיום זהו האלפבית הרשמי בקוריאה כולה, כולל הצפון, וגם במחוז יאנביאן בסין, שרבים מתושביו הם קוריאנים. הקוריאנים חוגגים את המצאת ההנגול אחת לשנה. בקוריאה הדרומית חוגגים ביום פרסומו, ה-9 באוקטובר, ובקוריאה הצפונית חוגגים ב-15 בינואר.

המלך סג'ונג הגדול נודע גם בזכות היותו איש מדע. הוא הביא כלים מדעיים חדשים לקוריאה, שחלק מהם שכלל ואולי אפילו המציא. הקוריאנים מעריצים אותו וברחוב הראשי של קוריאה מתנוסס פסלו, על רקע ארמונו הנמצא ישר מאחוריו. לפני הפסל תצוגה של כלים מדעיים שהשתמש בהם.

המדריכה במקדש לבושה בלבוש קוריאני מסורתי

המדריכה במקדש לבושה בלבוש קוריאני מסורתי

המקדש הקונפוציאני ג'ונגמיו Jongmyo

הקוריאנים, כמו כל עמי אסיה, מייחסים חשיבות רבה וערך רב למתיהם, לאבותיהם המתים.

אחד מהעקרונות החשובים של תורת קונפוציוס היא כיבוד אב ואם, ויסודו  בפולחן אבות של האבות הקדמונים. על פי תפיסה זו בנו מלכי ג'וסאון בשנת 1394 מקדש קונפוציאני, שבו היו עורכים טקסים פולחניים לכבוד המלכים שמתו. בתוך המבנים המוארכים הונחו טבלאות עץ מיוחדות שבהן, לפי האמונה, שוכנות רוחות המלכים. זהו המקדש הקונפוציאני העתיק ביותר בעולם שעדיין עומד על תילו. זהו מכלול עצום של מבנים, מקדשים, מקדשי משנה, שבהם קבורים מלכי שושלת ג'ונסאון. המבנה הראשי הוא מבנה העץ המסורתי הארוך ביותר בכל דרום קוריאה. הוא נקרא ג'אונגג'און Jeongjeon. לאחר מותם של מלך או מלכה, נהגו להתאבל עליהם שלוש שנים בארמונם. לאחר מכן היו מביאים את לוח רוח המת למקדש ושם נשאר. הלוח היה עשוי עץ ושימש בתור משכן לרוח המת. הטקס שהיה נערך בו, ושעדיין נערך מדי שנה במאי, הוא הטקס הקוריאני המסורתי הגדול ביותר.

באולם המרכזי ניצבת דמותו של המלך סג'ונג הגדול, ושם גם סמל הממלכה: חמישה הרים, הרי קוריאה הדרומית, ארמון המלך, סמלי היין והיאנג והמים.

דמות המלך באולם המרכזי

דמות המלך באולם המרכזי

מבנה אחר במכלול, יאונגניאונגג'און Yeongnyeongjeon. פירוש השם: יחיו לאורך ימים ובשלום האבות הקדומים והצאצאים של המשפחה המלכותית. במבנה זה יש 16 חדרים, המכילים את גופותיהם של 16 מלכים ו-18 מלכות. כל המבנים במכלול הם מבני עץ הבנויים בסגנון המסורתי.

מבנה העץ הארוך ביותר בקוריאה

מבנה העץ הארוך ביותר בקוריאה

אפשר לטייל במכלול רק באמצעות סיור מודרך. המדריכות לבושת בתלבושת הקוריאנית המסורתית.
בפרק הקטן, מחוץ לשער הכניסה, מתאספים כל ערב עשרות גברים שמשחקים ב-Baduk, משחק לוח אסייתי ומקימים המולה גדולה.

תהלוכת חיות המחפשת את ההארה, על פי מסורת עתיקה. תהלוכה כזאת מפארת כל גג במקדש.

תהלוכת חיות המחפשת את ההארה, על פי מסורת עתיקה. תהלוכה כזאת מפארת כל גג במקדש.

קרדיטים:

צילומים – סיגל כהן ברקת

ערכים בויקיפדיה

השאר תגובה