אדריכלות כפרית בהרי האטלס

הכפר המסורתי

שיטת הבנייה המסורתית בכפרי הרי האטלס השתנתה במעט ברבות השנים ולרוב הבית הטיפוסי בנוי חימר וגגו שטוח. קומת הקרקע בדרך כלל מיועדת לבעלי חיים. אם יש שירותים, גם הם ממוקמים בקומת הקרקע. בין קומה לקומה חוצצות תקרות עשויות קורות עץ וענפי דקלים. מדרגות, סולם או עלייה משופעת חיצוניים או פנימיים מחברים בין הקומות. המטבח מתפרס על פני קומה שלמה, וסביבו ערוכים החדרים: חדר האוכל משפחתי וחדרי שינה. עלייה משופעת מובילה לקומה העליונה, ובה חדרים נאים לשימושם של הגברים שמארחים שם את אורחיהם.

המטבח בבית ברברי

המטבח בבית ברברי

מחסן התבואה הציבורי – אגדיר

 מחסן התבואה הציבורי והמבוצר שוכן לרוב בהרים המבודדים שלמרגלותיהם מעבדים הברברים את שדותיהם. בתוכו שומרים על המזון ועל כלי הנשק מפני שוד וביזה ובסמוך אליו בנוי על פי רוב מסגד קטן והגישה אל מחסני התבואה היא דרך דלת בחזית. מבנה מבוצר זה מייצג פיזית וסמלית את הישרדות השבט.
אגדיר

אגדיר

הקצר – הכפר המבוצר

הכפר המבוצר המכונה קצר (טירה בערבית) הוא מן הצורות הקדומות ביותר של הארכיטקטורה הברברית. מבנהו הבסיסי רבוע והוא מוקף חומה. חלקה התחתון של החומה בנוי בוץ או חומר שיובש בשמש, וחלקה העליון לבנים שרופות ומעוטרות בדגמים קישוטיים וגיאומטריים. בארבע פינותיו ניצבים מגדלים המשמשים מחסני תבואה ונשק, שביל מרכזי ומקורה מוביל מן הכניסה היחידה אל תוך היישוב המבוצר. בקצר בנויים גם מסגד, באר מים, מאגרי מים ומחסנים משפחתיים מבוצרים, ששימשו מקלט לנשים, לילדים ולמשק החי (צאן ובקר) בעתות מלחמה. מבנהו הכולל של הקצר מעיד על היסטוריה של מלחמות שבטיות ועל ניסיונותיה של חברה חקלאית להתגונן מפני פשיטות אנשי המדבר. בכל קצר מתגורר בית אב אחד, אך עם התרחבותו והתפצלותו, בנו בסמוך לו קצר נוסף, מחובר למקורי, ומכאן, מספר קצור צמודים אחד לשני יוצרים קצבה. על מנת להבין את החיים בתוך קצר, מומלץ לבקר בריסאני בקצר אכבר מן המאה ה-19, וגם בקצר המלכותי אולאד עבד אלחלים, שנבנה בשנת 1900 לערך עבור אחיו הבכור של הסלטאן מולאי חסן, שמונה להיות מושל תפילאלת.
קצר על אם הדרך

קצר על אם הדרך

הקצבה – המבצר

הקצבה דומה בסגנונה הארכיטקטוני לקצר, אך היא נבנתה גם בעיר, בניגוד לקצר שנבנה בכפר. הקצבה אופיינית לבנייה בדרום מרוקו ועל פי רוב בנו אותה השליטים המקומיים שביקשו להגן על מחנות הצבא שלהם. על מנת להבין את החיים בתוך קצבה מומלץ לבקר בקצבת אודאיה, קצבת אית בנחדו ובקצבת אית תאורירת של שליט הדרום גלאוי.
קצבת אודאיה

קצבת אודאיה

 אוהלי הנוודים והרועים

אוהלי הנוודים והרועים עשויים יריעות צמר עזים או גמלים. האוהל נשען על שני מוטות מרכזיים המחוברים זה לזה בקשת עץ מעוטרת ומגולפת אשר נותנת לאוהל את צורתו המקומרת.

האוהל עדיין משמש את הנוודים ורועי הצאן הברברים החיים באזור האטלס הגבוה. הוא מחולק לאגף הנשים, לאגף הגברים ואגף האורחים, וחלל מיוחד בו מוקצה לבעלי החיים ולאחסון מזון.

אהלי נוודים

אהלי נוודים

השאר תגובה