קוריאה – שושלת שילה (57 לפני הספירה – 935 לספירה)

אבני בקשות מול מקדש בודהיסטי

אבני בקשות מול מקדש בודהיסטי

במרכז ובדרום חצי האי הקוריאני היו במאה הראשונה לספירה שלוש ממלכות: באקג'ה, גוגריו ושילה. תקופה זו נקראת בפי היסטוריונים "תקופת שלוש הממלכות של קוריאה". שילה נוסדה בחלקו הדרומי-מזרחי של חצי האי, כהמשך של ישות מדינית קטנה בשם סמהאן (Samhan) לימים כרתו שליטיה, שהמירו דתם לבודהיזם ברית עם הסינים, ואלה סייעו לה בעלייתה ובמלחמתה עם שכנותיה בהמשך.

עניין הדת בין שלוש הממלכות השתנה לאורך השנים. בתחילה, בכל אחת מהמדינות היה נהוג פולחן שונה במקצת המבוסס על שמאניזם, אולם הם הושפעו בהדרגה מסין ומתרבותה, ובמיוחד מתורות קונפוציוס ודאו. במאה הרביעית לספירה הגיע הבודהיזם לחצי האי הקוריאני ובתהליך איטי צבר מאמינים רבים בחצי האי הקוריאני, ובסופו של דבר הפך לדת הרשמית בכל אחת מן הממלכות.

לשלוש הממלכות – שילה, גוגוריו ובאקג'ה – היה רקע לשוני ואתני דומה. השלוש התחרו ביניהן על שליטה, מעמד, כוח ושטחים נרחבים בסביבה. במאה השביעית כרתו הסינים ברית עם שילה, שהייתה אמנם ממלכה מתקדמת פחות משכנותיה, אך צבאה היה חזק למדי. לאחר ניצחונות על שתי הממלכות היריבות, הפרה ממלכת שילה את בריתה עם הסינים, סיפחה שטחים נרחבים בחצי האי, נקראה כבר "שילה המאוחדת", ושלטה במרבית שטחיה של קוריאה.

אחרון מלכיה של שילה, המלך גיאונגסון (Gyeongsun) ששלט משנת 927 בממלכה, נכנע בשנת 935   להתפשטותה של ממלכת גוריו המאוחרת יותר. שושלת גוריו נוסדה בשנת 918 ועלתה לשלטון בקוריאה  תוך שהיא מחליפה את שילה כממלכה השלטת.

האזור שהיה מרכז שלטונה של שושלת שילה, ובו נשארו שרידים רבים ומרתקים של שושלת זו נמצא בקצה חצי האי, בדרומו, וגובל בים היפני. עיר הבירה שלהם היתה גיאונגז'ו Gyeongju.

מבט על העיר והמבנים המסמלים אותה

מבט על העיר גיאונגז' והמבנים המסמלים אותה

גיאונגז'ו (Gyeongju)

גיאונגז'ו היא האתר ההיסטורי החשוב ביותר בקוריאה. היא הייתה בירת המחוז במשך כמה מאות שנים תחת שלטון שושלת שילה. יפה לנסוע לגיאונגז'ו מסיאול ברכבת המהירה KTX, נסיעה של שעתיים וחצי. דרום קוריאה מצטיינת במערכת הרכבות המהירות שלה שאין שנייה לה בעולם. הרכבת המהירה מגיעה לתחנה בשם סינגיאונגז'ו (גיאונגז'ו החדשה). משם נוסעים לגיאונגז'ו בערך 40 דקות באוטובוס.

מבנה תפילה בודהיסטי

מבנה תפילה בודהיסטי

ארבעה אתרים מרכזיים בגיאונגז'ו הוכרזו כאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו. ברובע העתיק בעיר אפשר להתוודע לאורח החיים ולמנהגים המסורתיים של התושבים המקומיים. העיר מכונה "מוזיאון ללא קירות" ומשמרת להפליא אתרים היסטוריים מרתקים: ארמונות, מקדשים ואתרי קבורה על חלק מהם ידובר כאן:

מקדש בולגוסקה

מקדש בולגוקסה

מקדש בולגוקסה (Bulguksa)

שריד יפהפה לאמנות הבנייה של השושלת ואתר מורשת עולמית של אונסק"ו החל משנת 1995. במשך אלפי שנים, הבודהיזם שימש כדת המרכזית בקוריאה. במדינה מקדשים רבים, אך מקדש בולגוקסה Bulguksa הינו גולת הכותרת של האתרים שאותם כדאי לבקר בעיר גיאונגז'ו .

מקדש ראשון הוקם באתר בשנת 528 בתקופת שלטונו של אחד ממלכי שילה. לאורך השנים נבנו במקום מבנים נוספים. הקמת המקדש הנוכחי התחילה בשנת 751 וארכה תשע שנים. המקדש זכה לשם בּוּלְגוּקְסָה, שפירושו "מקדש ארצו של בודהה".

בודהה בתנוחת הלוטוס

בודהה בתנוחת הלוטוס

המקדש נשרף ונהרס מספר פעמים בעת הפלישות מיפן (במאות ה-16 וה-20). הפעם האחרונה ששופץ הייתה ב-1973 ומאז הוא עומד עד היום. המתחם כולל מספר פגודות בודהיסטיות חשובות ומספר אוצרות לאומיים.

המקדש נמצאת באזור הררי גבוה וממגרש החנייה מוליך אליה שביל יפה ונוח. בכניסה לשביל עומד מבנה מסורתי עם פעמון ענק שאפשר להכות בו פעם אחת (ואולי גם להביע משאלה) תמורת 1000 וון, המוקשים לתרומה להחזקת המקדש. הנוף משם יפה מאד והצלצול יכול להיות חווייה.

אהילי בקשות

אהילי בקשות

משם עולים למתחם המקדש. ברחבת הכניסה סככות ענק שבהן תלויים עשרות אהילי נייר צבעוניים. לכל אהיל קשורה משאלה. כל מבקר יכול לקנות משאלה ולצרף אותה לאחד האהילים. הכניסה למקדש היא דרך שני גשרים המובילים לשער הראשי למקדש. המבנה המרכזי במקדש הוא דֶאוּנג'וֹן ("היכל ההארה הגדולה).

הכוחות הטובים השומרים על המקדש

הכוחות הטובים השומרים על המקדש

 

מערת סוקגוראם Seokguram

היא מערה מלאכותית ואתר בודהיסטי במרחק של כארבעה ק"מ ממקדש בולגוסקה. היא נמצאת בגובה של 750 מ' מעל פני הים  ומשקיפה על ים יפן. בשנת 1962הכריזה ממשלת דרום קוריאה על המערה כאוצר לאומי, וב-1995 הכריזה עליה אונסק"ו בתור אתר מורשת עולמית יחד עם מקדש בולגוקסה.

המערה נחצבה בין באמצע המאה השמינית ונחנכה במלאת עשור לשלטונו של  גיונגדוק בממלכת שילה המאוחדת. במאה ה-18 שופץ המתחם, ואולם שושלת ג'וסון ששלטה בקוריאה אותה העת נטתה לכיוון תורת קונפוציוס וזנחה את תורת בודהה.ובשנים שלאחר השיפוץ ננטשה המערה וסבלה מהזנחה. לפי המסורת המקומית, בשנת 1910עבר במקום דוור שחיפש מסתור מפני הגשם, ו"גילה" אותה מחדש. תחת הסיפוח היפני נעשו כמה ניסיונות לשיפוץ המקום. בשנת 1960הורה נשיא קוריאה הדרומית לשקם את המערה. לאחר מכן הוצב במקום קיר זכוכית, שנועד להגן על הפסל מהתיירים הרבים שהחלו לפקוד את המקום וכן ליצור בידוד שיאפשר שמירה על הטמפרטורה הרצויה.

ברוטונדה של המערה נמצא היהלום שבכתר: פסל גרניט של בודהה, יושב בתנוחת לוטוס על כן. גובהו הכולל של הפסל 4.84 מטרים – הבודהה עצמו 3.5 מטרים, והכן 1.34 מטרים. בנוסף לפסל בודהה, יש ברוטונדה 15 לוחות ועליהם תגליפים שונים, ביניהם של שני האלים ההודיים ברהמה ואינדרה. גובהה של כיפת הרוטונדה 6.84 מטרים וקוטרה 6.58 מטרים.

עשרות תלי קבורה פזורים בכל רחבי בעיר

עשרות תלי קבורה פזורים בכל רחבי בעיר

פארק טומולי Tumuli – קברי שושלת שילה

בתוך  העיר גיאונגז'ו וסביבה פזורים עשרות תלי קברים המכונים טומולי. העיר למעשה נבנתה סביב התלים בשנות ה-70 הפכו את אזור התלים, שיש בו שלוש קבוצות של קברים מלכותיים, לפארק גדול, מגונן ומעוצב להפליא.

קבוצה אחת נמצאת באתר ששמו דארונגווןDaereungwon  . באתר הנמצא סמוך לעיר נמצאים 23 תילי קבורה של מלכים ואצילים משושלת שילה. זאת בנוסף לעוד עשרות רבות של תלים הפזורים סביב העיר תלי הקברים נראים כמו גבעות ירוקות והם נותרו חתומים עד עצם היום הזה. רובם לא נחפרו ולא נחקרו. אבל כמה מהם נחפרו ונחקרו, ביניהם החשובים הם הקברים Cheonmachong ו-Hwangnam Daechong.

אחד התלים בפארק הטומולי

אחד התלים בפארק הטומולי

בחפירות שנעשו במקום בשנות ה-70, התגלה קברו של Cheonmachong, ובו הציור היחיד שנשאר מתקופת שילה: סוס ורוכבו. בזכות הציור ניתן לו שמו שפירושו: קברו של הסוס השמיימי. את הקבר הזה הפכו למוזיאון שמבקרים יכולים לראות בו את תוכו של כל תל כזה: רוב תלי הקבורה נבנו בצורת כיפה, אבל חלק גם בצורת דלעת או חצי ירח. בחלל הניחו את הארונות של המלך והמלכה, הארונות עשויים שכבה כפולה של עץ ובין שתי השכבות חצץ. מעל החלל הקימו תקרה ועליה שכבת חצץ גדולה, שכבת עפר גדולה שעוצבה בצורה של כיפה או תל. במהלך השנים הצמיחו התלים ירק והיום הם נראים כמו גבעות מלאכותיות ירוקות, הממלאות בהמונים את כל אזור העיר וסביבותיה. בקברים נטמנו גם אוצרות העשויים מחומרים כגון קרמיקה, זכוכית וזהב. בקברו של Cheonmachong נשמרו גם תכשיטי זהב וכתרי זהב, שהעתקיהם מוצגים היום בארונות זכוכית בתוך המבנה. ההנחה היא שזהו קברו של המלך נאמול Naemul.

Hwangnam Daechong הוא הקבר הפתוח למבקרים הגדול ביותר, והוא קבר כפול שבו נשמרו גופותיהם של המלך והמלכה, אלפי ממצאים וחפצי זהב. מדהים לראות שבחלקה של המלכה יש יותר חפצי מותרות מאשר אצל המלך. ההנחה היא שמוצאה של המלכה היה ממעמד גבוה יותר מזה של המלך לפני שנשאה לו. נאמול שלט בין השנים 402-356, והיה מלך ה-17 בשושלת שילה. הוא ידוע בעיקר במלחמותיו הבלתי פוסקות נגד הפולשים היפניים.

מצפה הכוכבים

מצפה הכוכבים

מצפה הכוכבים צ'אמסאנגדה  Cheomseongdae
מצפה כוכבים זה הוא העתיק ביותר באסיה הניצב על תילו. פירוש השם בקוריאנית: צפייה בכוכבים. כמשוער, נבנה מצפה הכוכבים בזמן מלכותה של המלכה סאונדאוק Seondeok משושלת שילה (647-632). על פי דרמה קוריאנית משנת 2009, דרמה הנקראת "המלכה סאונדאוק", בנתה המלכה את המצפה עוד בהיותה נסיכה, בתור מעשה ראשון שיזמה, במטרה  לחלוק את הידע האסטרונומי עם כל העם. מעשה זה היה מנוגד למקובל שעל פיו רק האצילים רשאים לחלוק בידע מסוג זה. המבנה מורכב מ-362 חלקי גרניט, המסמלים את 362 הימים  של שנת הירח. יש במבנה 27 שכבות מעגליות של אבנים, שלדעת כמה מהחוקרים מסמלים את היותה של סאונדאוק המלכה ה-27 בשושלת שילה. 12 מהשכבות נמצאות מתחת לקוו החלונות – ו-12 מעל קוו החלונות, בסמלם בכך את 12 חודשי השנה. בסיס המבנה הוא מרובע, שבו 12 אבני בסיס גדולת, שלוש בכל צלע. גובו של המצפה 9.4 מטרים ורוחבו בבסיס 5.7 מטרים.

בריכת אנפז'י

בריכת אנפז'י

ארמון דונגנג Donggung ובריכת אנפז'י Anapji

מכלול גדול מאוד של ארמונות של שושלת שילה. המכלול נבנה על ידי המלך מונמו Munmu בשנת 674 לספירה. הבריכה נמצאת למרגלות ארמון בנוולסאונג Banwolseong, צורת אובאלית וממדיה 200 על 180 מטרים בתוכה שלוש איים קטנים.

אנאפז'י שופצה ב-1974 ובמהלך 1986-1975 נערכו בה חפירות מקיפות שגילו הרבה מאוד שרידים של מבנים שהקיפו אותה וגם של ממצאים רבים אחרים כגון כדים, פסלוני ברונזה של בודהה ותכשיטים.

קרוב למקום יש גני לוטוסים בצבעי לבן וורוד, שפריחתם מרהיבה את העיין.

גני הלוטוס

גני הלוטוס

פארק המילניום של שושלת שילה

פארק חינוכי-יעודי המבקש להמחיש לצופיו למבקריו את החיים, התרבות, הארכיטקטורה

והלחימה של ימי שושלת שילה. מתאים בעיקר למשפחות עם ילדים. מבוגרים לבד עלולים למצוא את המקום מרהיב אך ילדותי במקצת.

דרך בשמורת המילניום

דרך בפארק המילניום

הפארק המשתרע על פני שטח גדול, מציע חוויות שונות ומגוונות, החל מחזיונות, מיצגים, מבנים, פסלים, סדנאות עבודה מסורתיות, בתים קוריאניים מסורתיים (האנוק) בתי קפה ואפילו מלון השוכן בתוך האנוק מסורתי.

האנוק, בית קוריאני מסורתי בפארק המילניום

האנוק, בית קוריאני מסורתי בפארק המילניום

המקום מפורסם גם בגלל היותו אתר צילומים לכמה מן הדרמות הקוריאניות המפורסמות, התופסות היום מקום נכבד ביותר של כל לוחות השידורים בעולם. סרט ידוע שצולם כאן הוא הסרט "המלכה סאונדאוק" משנת 2009. המבקרים יכולים לבקר גם באתר ההסרטה של הסרט הזה. המלון רגונג, היושב בתוך מבנה מסורתי קוריאני, האנוק, כיכב בסרט "בנים מעל הפרחים" משנת 2009 גם הוא.

מיצירותיו של פסל הפועל בפארק

מיצירותיו של פסל הפועל בפארק

באמצע המכלול משתרע אסם מים מלאכותי, המשמש בתור במה לחזיונות קוריאניים היסטוריים המועלים כאן שלוש פעמים ביום, בליווי אפקטים כגון מזרקות מים הפורצות לפתע, או להבות אש למרבה הרושם. החזיונות כוללים קרבות סיף, קרבות ימיים בין שתי סירות, רקדניות, נסיכים הלוחמים בדרקונים, הכל לפי טיב האגדה המסופרת. הם מוצגים על ידי שחקנים הלבושים בגדים היסטוריים-מסורתיים, ושמעתי בקהל הצופים (מבוגרים כמובן) אומרים, שהצגות סוף שנה בבית הספר מלהיבות יותר. אבל, כמובן, הכל עניין של טעם.

בזירה הנמצאת במקום קרוב מציגים כמה להטוטנים (יש אומרים שהם מונגולים) תרגילי רכיבה על סוסים ושליטה בהם. הם מפגינים גם שליטה בחרבות ובקשתות עם חצים. גם את המופע הזה מעלים כמה פעמים ביום. ראיתי מוצלחים ממנו.

שומרי הפארק

שומרי הפארק

 

 

 

 

 

השאר תגובה